Boekenweekessay

Libris Literatuur Prijswinnares Connie Palmen (Prometheus) schreef het Boekenweekessay 2017 bij het thema van de Boekenweek 2017: Verboden vruchten. Titel: De zonde van de vrouw.

Over het essay: De oudste val die we in onze christelijke cultuur via de literatuur kennen is de zondeval. Eva wordt verleid door de duivel, vermomd als slang, om te eten van de boom van de kennis van goed en kwaad. Zij schendt het gebod van de Vader en de mensheid verliest voorgoed de onschuld van de onwetenden. Dankzij de ongehoorzaamheid van de eerste vrouw wordt de mens daadwerkelijk mens, een zondig en sterfelijk wezen, dat zich schaamt als het iets doet wat verboden is.

In De zonde van de vrouw onderzoekt Connie Palmen de vraag of een vrouw die zich niet aan de voorgeschreven regels houdt, een grens overschrijdt naar een verboden gebied. Vinden de vrouwen de originaliteit die hen apart zet en hen scheidt van de gemeenschap, niet zelf ook een zonde waarvoor ze bestraft moeten worden? Aan de hand van de levens van vrouwen als Marilyn Monroe, Marguerite Duras en Jane Bowles probeert Palmen in De zonde van de vrouw iets meer te begrijpen van het verband tussen originaliteit, roem en zelfdestructie.

Connie Palmen

Connie Palmen (1955) won het Gouden Ezelsoor voor het bestverkochte literaire debuut met De wetten (1991). Het werd vertaald in 24 landen en verkozen tot ‘European Novel of the Year 1992’. In 1995 verscheen De vriendschap, waarmee Palmen diverse prijzen won, waaronder de AKO-literatuurprijs.

Andere succestitels: de autobiografische roman over Ischa Meijer I.M. (1998), het Boekenweekgeschenk De erfenis (1999), Geheel de uwe (2002), Lucifer (2007) en Logboek van een onbarmhartig jaar (2011) waarin zij verslag doet van de rouw om het verlies van haar geliefde, politicus en Minister van Staat Hans van Mierlo. In 2016 won Palmen de Libris Literatuur Prijs voor haar in 2015 uitgekomen roman Jij zegt het. In februari vierde zij haar 25-jarige jubileum als schrijfster bij uitgeverij Prometheus met een speciale editie van De wetten.

Thema Verboden vruchten
De mens is genotzuchtig. Maar toegeven aan genot levert soms strijd op, met ons geweten, onze levensovertuiging, onze omgeving en onze fysieke dan wel geestelijke grenzen. Wel willen, niet mogen, toch doen: verboden vruchten, zowel in het leven als in de letteren. Wie kent ze niet: de drank- en drugsverslaafden  in Meriswin (Hafid Bouazza), Hallo Muur (Erik Jan Harmens), Angst en walging in Las Vegas (Hunter S. Thomson) en Naamloos (Pepijn Lanen), de gokkers in Alles of niets (Khalid Boudou), de seksjunks in De 120 dagen van Sodom (Marquis de Sade), Mieke Maaike’s obscene jeugd (Louis Paul Boon) en Lolita (Nabokov), de troosteters in Chocolat (Joanne Harris), de vreetzakken in de Romeinse klassieker Satyricon (passage Het feestmaal bij Trimalchio) en de kannabalist in De maagd Marino (Yves Petry).  En natuurlijk de overspeligen zoals beschreven in De buitenvrouw (Joost Zwagerman), Godin, held (Gustaaf Peek), Komt een vrouw bij de dokter(Kluun) en Mélodie d’Amour (Margriet de Moor).

Het Boekenweekessay is in de Boekenweek voor € 3,50 verkrijgbaar in de boekwinkel.